Spectaculaire interventie op het station van Braine-le-Comte

Van het verbeteren van de isolatie van het station Braine-le-Comte tot de gevels, er zijn niet de uitdagingen die ontbreken.

 

Het meest indrukwekkende deel van het werk is buiten: de aanleg van een parking van 12.000 m² en vooral de uitbreiding en uitbreiding van een tunnel onder de sporen. En dat is de verantwoordelijkheid van Socogetra.

 

Deze tunnel onder de sporen is belangrijk omdat het mogelijk zal worden om twee belangrijke polen van de stad aan beide kanten van de wegen samen te voegen, wanneer het nieuwe parkeerterrein zal worden voltooid.

 

Als je denkt dat een tunnel onder het spoor door is uitgehold als een eenvoudige galerij in een zandkasteel op het strand, denk dan nog eens na. In dit geval bouwde Socogetra de tunnel ... op een aangrenzende locatie en duwden deze vervolgens onder de sporen!

 

Stel je een enorme monoliet van gewapend beton voor, 38 meter lang bij 7,2 meter breed en 4 meter hoog: dit geeft je een mastodon van 1200 ton die "eenvoudig" op de rails werd geduwd.

 

Je kunt deze operatie binnen 30 seconden in deze time-lapse zien plaatsvinden. Deze 30 seconden vertegenwoordigen 6 uur werk met een uurwerkprecisie en een maand voorbereiding.

 

"Het ziet er zo eenvoudig uit in video en in snelle beweging," glimlacht Raymond Arnould, Socogetra Civil en Building Operations Manager, "Deze paar uren werk zonder problemen zijn eigenlijk het resultaat van een intense voorbereiding gedurende enkele weken. We hebben de minste tegenslag verwacht en voorbereiding is de echte sleutel tot het succes van een dergelijke operatie. Vandaag de dag zijn we sereen, het is vóór, tijdens de voorbereiding dat we onder spanning staan ​​om aan alles te denken. "