Leopold II-tunnel: weldra een toonbeeld van verkeersbeheer

Na maanden van intensieve werkzaamheden, is de Leopold II-tunnel sinds begin september overdag opnieuw open voor het verkeer.  

 

De 2.600 meter lange Leopold II-tunnel verbindt de Vlaamse snelwegen met het centrum van Brussel en krijgt dagelijks zowat 80 000 voertuigen te verwerken. De heropening na de zomer was dus van groot belang voor de mobiliteit in de hoofdstad.

 

Sinds begin september zijn de vier rijstroken van de Leopold II-tunnel overdag opnieuw toegankelijk. ’s Nachts gaan de grootschalige renovatiewerken door, zoals de installatie van nieuwe bewakings-, brandveiligheids- en verlichtingsvoorzieningen (ledverlichting). Zeventien nooduitgangen worden aangepakt: negen rond de basiliek en het Elisabethpark, vier langs de Leopold II-laan en vier vanuit bestaande ruimten. De tunnelstructuur moet ook vrijgemaakt worden van asbest.  

 

De renovatie van de langste tunnel van België werd toevertrouwd aan het consortium CIRCUL 2020, dat bestaat uit BESIX, Jan De Nul en Engie-Fabricom. Na afloop zou het project moeten gelden als een toonbeeld van efficiënt en veilig verkeersbeheer. Voor wie het lange ondergrondse traject niet graag aanvat, zorgt speciale ledverlichting (blauwe leds onder het kanaal, groene leds onder het park) voor een rustgevend effect.