's Lands langste composietbrug geplaatst op fietsostrade Antwerpen-Lier

Op de grens van Boechout en Mortsel werd afgelopen weekend de langste composietbrug van het land geplaatst. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

 

Als fietser steek je de spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

 

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in Nederland, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts twee maanden tijd in beslag. In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

 

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

 

De brug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier, een vlottere maar vooral veiligere route voor fietsers. Momenteel werken Willemen Infra en Franki Construct, in opdracht van de provincie Antwerpen, samen aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout, een traject van 3,7 kilometer. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag.

 

Als alles volgens plan verloopt, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn. De werken werden aangevat in september vorig jaar.